Artiklen er opdateret den: 30. juli 2024
I min optik er en WordPress serviceaftale 9 ud af 10 gange ikke pengene værd!
Er du en af dem, der hver måned betaler for en serviceaftale til din WordPress hjemmeside, og som samtidig har lidt svært ved at se, hvad du egentlig får for pengene?
Med en WordPress serviceaftale burde du som kunde spare penge, når hjemmesiden pludselig ikke virker … eller?
- At opnå en form for rabat eller gratis tjenester efter et antal gange, du har haft brug for hjælp til din hjemmeside. Det burde give dig som kunde en mulighed for at spare penge på lang sigt.
- Modsat fordrer denne model, at du regelmæssigt har problemer med din WordPress hjemmeside … at noget “går i stykker“.
Er det tilfældet, vil jeg nok stille spørgsmålstegn til, om det er den rigtige løsning / opsætning, som du har fået fra starten af!
En WordPress serviceaftale eller klippekortsordning kan måske hjælpe dig i hverdagen. Du eller kontoret har brug for en ekstra hånd med indholdet samt mindre kode ændringer på hjemmesiden – en slags ekstern webmaster.
- Her er det igen samme problematik, at du vedvarende skal have en vis volumen af opgaver for at modellen giver mening for dig og dit firma.
- Arbejdsmængden du har, skal samtidig stemme overens med hvad udbyderen af WordPress serviceaftalen mener er inden for rammen af aftalen.
Ingen ønsker at arbejde gratis, men alle bureauer ønsker en kontinuerlig indtjening!
Det er nemmere for dig og dit firma at betale et større beløb én gang om året, frem for flere små regninger på halve eller hele timer.
- Ja, det er der en sandhed i … det er nemmere!
- At det dog ikke er et økonomisk ansvarligt valg, vil jeg nu også mene.
Hvorfor ikke beholde dine penge i banken, og afsætte den tid det tager løbende at betale de regninger, du modtager.
At opbygge en relation mellem webbureauet og kunden.
- En WordPress serviceaftale kan helt sikkert oprette denne relation. Over tid lærer webbureauet / udvikleren kundens behov og ønsker.
- Denne relation kan dog lige så nemt opbygges via en “normal” betalingsordning.
Jeg har som WordPress ekspert selv mange kunder, jeg har haft i rigtig mange år. En relation som alle nyder godt af.
Kommunikationen flyder mere effektivt, og opgavetiden bliver kortere og billigere.
Jeg skriver mange regninger på en halv eller hel time, og bliver den ikke lige betalt til tiden, ja så sikre vores relation, at det aldrig er et problem.
En serviceaftale kan give en fornemmelse af, at man har et helt specielt forhold til udbyderen.
- “Jeg er en af de gode som bliver ekstra værdsat, jeg betaler jo til dem hver måned eller har investeret i et klippekort.”
- Nu kan jeg jo kun svare for mig selv, men jeg prøver virkelig at behandle alle mine kunder på samme respektfulde måde. Den nye kunde hvor jeg skal rette i en CSS fil i en halv time, eller til de firmaer der over en lang årrække har købt og betalt mange hjemmesider og webshops af mig.
Relationer vokser over tid, men man skal altid behandle folk med respekt og seriøsitet uanset hvor mange penge de betaler!
Jeg kan ikke alt.
- Du skal kun henvende dig et sted, for at få lavet alt arbejde til din digitale tilstedeværelse.
- Der hvor min kunnen og viden (og lyst) ikke slå til, ville det da være dumt, hvis jeg alligevel skulle prøve at udføre en opgave.
Eksempelvis er oprettelse af Facebook reklamer, Google Ads. o.lign mig ganske uinteressant og jeg vil helst have mig fri. Det er kedeligt arbejde for mig, dyrt og ikke særlig godt for dig.
Brug dygtige folk der hvor de er dygtige!
Når du er utilfreds eller finder et firma der kan gøre det bedre.
Eller måske er der nogle, der tilbyder samme ydelse bare endnu billigere.
- Her er det oplagt, at din forudbetalte WordPress serviceaftale ikke er nogen god løsning. Kan du opsige den måned for måned?
Desværre har jeg set mange, der binder folk for et helt år ad gangen. Derfor opfordrer jeg dig til at spørge, hvordan du kan komme ud af aftalen, før du tager beslutningen om at tilmelde dig.
Hvornår giver det mening med den aftale?
I forhold til opdatering af WordPress og plugins giver det i dag ikke nogen mening at få andre til at varetage denne opgave, da det heldigvis sker helt automatisk i dag.
For få år siden skulle du aktivt logge ind og klikke på “opdatere linket”, men de sidste par år har denne proces heldigvis været automatiseret.
MEN, der er selvfølgelig undtagelser.
Har du eksempelvis fået lavet custom kode som et plugin, tema eller bare en rettelse i noget eksisterende, skal dette selvfølgelig hele tiden holdes opdateret. Ikke mindst for at sikre at det er kompatibelt med alle andre opdateringer, der sker på systemet.
I dette tilfælde vil det efter min mening være på sin plads at udvikleren løbende holder denne custom kode opdateret… med eller uden en WordPress serviceaftale du skal underskrive 🙂
Udvikleren skal selvfølglig betales for sit arbejde med at vedligeholde koden, men kun når dert ren faktisk sker!